Większość przyszłych mam ma problemy ze snem – jak sobie radzić z bezsennością?

Ciąża zmienia wszystko w życiu kobiety – nie tylko fizycznie, ale także psychicznie. Mały człowiek, którego wychowamy razem z partnerem będzie przecież tym co po nas zostanie na tym świecie. Mamy mnóstwo do zrobienia – przygotowanie mu wygodnego pokoju, zakupienie ubranek, wszelkich potrzebnych akcesoriów i rzeczy, bez których nie poradzimy sobie z opieką nad maluchem. Zanim jednak to nastąpi, przez dziewięć miesięcy będzie on w naszym brzuchu rosnąć i nabierać sił do zmierzenia się ze światem. W tym czasie często przyszłe mamy cierpią na wiele dokuczliwych dolegliwości – problemy z pęcherzem, opuchnięte nogi, rozstępy, problemy ze snem. Trzeba ten czas jakoś przetrwać, bo narodziny dziecka będą najważniejszym wydarzeniem w naszym życiu. Można sobie zresztą dobrze radzić ze wszelkimi problemami i nieprzyjemnymi uczuciami, które będą nam towarzyszyć razem z http://spijlepiej.pl.

Pod koniec ciąży wiele mam spotyka się z uciążliwym problemem bezsenności. Problemy z zasypianiem, częste wizyty w toalecie sprawiają, że nie jest tak łatwo sprowadzić zdrowy sen. Dodatkowo przeszkadza duży brzuch, martwimy się o malucha w środku – aby było mu wygodnie i by rósł zdrowo. Kiedy dodamy do tego problemy z kręgosłupem, bóle i zmęczenie po całym dniu przygotowań do porodu, to możemy naprawdę być sfrustrowane. Lepiej tego unikać – przecież nasze dziecko odczuwa nasze nastroje, i dużo lepiej byłoby kiedy odczuwałoby tylko podekscytowanie i radość. Niestety bezsenność w ciąży spotyka aż 70-90% kobiet w stanie błogosławionym, a to tym bardziej niekomfortowe, że w tym właśnie czasie potrzeba jak najwięcej wypoczynku i relaksu. Bez snu może jednak być ciężko – tym bardziej, że podczas bezsennych nocy przychodzi wiele myśli, niepokoju, nawet strachu przed porodem, wychowaniem malucha. Takie chwile mogą naprawdę być bardzo trudne. Podłożem bezsenności w ciąży jest właśnie lęk – czy podołamy zadaniu, czy wszystko będzie dobrze, czy damy sobie radę. Tym bardziej obawy są ogromne kiedy chodzi o pierwszą ciążę. Dodatkowo dochodzi do tego niewygoda – jesteśmy już sporych rozmiarów, zmiany pozycji mogą nas kosztować bardzo wiele wysiłku, więc po prostu nie śpimy. Nic dziwnego, że młode mamy są więc przewrażliwione i zmęczone całą sytuacją, jednak kiedy maluch przyjdzie na świat pewnie nie będzie lepiej – ciągłe wstawanie i tak będzie potrzebne.

Z zasypianiem w ciąży można sobie jednak szybko poradzić – są pewne wskazówki, które mogą pomóc. Przede wszystkim relaks i odpowiednia dieta – lekkie posiłki przed snem pomogą się odprężyć i nie obciążą dodatkowo żołądka. Zadziała także to co stosuje się na bezsenność zazwyczaj – ciepłe mleko, kakao, zioła na sen – delikatne, relaksujące, wprawiające w uczucie błogości. Kolejną poradą dla przyszłych młodych mam będzie oczywiście odprężająca kąpiel, a kładąc się do łóżka zadbajmy aby pokój był przewietrzony, a pościel świeża. Wiele zależy od łóżka i materaca, więc i w tym przypadku pamiętajmy o zwróceniu na to uwagi.

Nie tylko łóżko i pościel, ale także poduszka ma duże znaczenie dla dobrego snu w ciąży. Problemy ze snem są w dużej mierze spowodowane niewygodą, a wyposażenie łóżka nie powinno dodatkowo dokładać nam niewygody. Postawmy na dobrej jakości wyposażenie, odpowiednio twarde, by dawać oparcie, ale mimo miękkie na tyle by było dla nas wygodne. Mało tego, poduszek powinno być wiele więcej niż przed ciążą. Pomogą dobrze się ułożyć, nawet niekiedy wkłada się poduszkę pod nogi. Jeśli pomoże to na pewno warto.

Skuteczne mogą okazać się także ćwiczenia oddechowe, które pomagają się zrelaksować i odprężyć. Rozluźnianie mięśni podczas oddychania może znacznie przyczynić się do radzenia sobie z bezsennością w ciąży. Proste liczenie do dziesięciu i głębokie oddechy mogą zdziałać cuda, pod warunkiem że nie będziemy myśleć o niczym więcej jak tylko o oddychaniu. Tak niewiele wystarczy by dobrze się wyspać i odpocząć, poćwiczmy, chociaż kilka godzin snu wystarczy by się zregenerować i odpocząć.

Pozycja do snu podczas bezsenności w ciąży także jest niezmiernie ważna. Spanie na brzuchu jest niemożliwe, w zaawansowanej ciąży odpada także sen całkiem na plecach, które może prowadzić do niedotlenienia dziecka i zawroty głowy. Najlepiej wybrać więc pozycję na boku, najlepiej na lewym – wtedy nie dochodzi do problemów z krążeniem i innych trudności. Dobra do spania jest także pozycja półsiedząca, którą może nie wszyscy lubią, ale na pewno warto z niej także skorzystać, sen przyjdzie szybciej.